Van egyáltalán olyasmi? „Hát a kettő nem egy és ugyanaz?”
Nem, nem egy és ugyanaz. Még ha mindkét kifejezést szinonimaként is használjuk a mindennapi életben, vannak alapvető különbségek a „stílus” és a „divat” jelentései között, a divat értelmezési szempontjából. Ez utóbbi kifejezés, a francia főnévből származik, „mode”, amely pedig a „modus” („mód, metódus”) latin szóból származik. A divat, meghatározása szerint, a dolgok csinálásának módja. Ha most megnézed a Cambridge-i szótárban, hogy mit jelent a stílus, akkor nagyon hasonló magyarázattal fogsz találkozni: “valami csinálásának a módszere, különösen az, ami tipikus egy ember által, embercsoport által, egy helyre vagy egy időszakra”.
Tehát mindkét kifejezés azt sugallja, hogy valami aktívan történik. Ebben az értelemben megérthető, amikor a divattervezők és a divatrajongók vitatkoznak az olyan nyelvészekkel, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy a divat és a stílus megegyeznek. Etimológiai szempontból ez lehet, hogy helyes, de automatikusan stílusom van, ha divatosan öltözködők? Egyetérthetünk abban, hogy ez nem annyira könnyű.
Mi az, hogy divat?
A divat, lényegében dinamikus. Ha valami divatos, akkor csak rövid ideig, elvileg. Ha egy divat trend behatolt a tömegekbe és túl sok ember alkalmazza azt, akkor vége. Mivel divatosnak, csak az új – modern – ruházat számít. Ezt mindig csak az új jelenetek úttörői viselik. Ha egy trend meg van határozva, nem tart sokáig, amíg a következő utol nem éri. Amig a divat trendeket helyesen érzékelték, a média elterjesztette és a mainstream emulálta, a divat úttörői ezt már elutasították és már megvizsgálták a következő megjelenést. Ez a macska-egér játék azonban nem új jelenség. A magasabb rangú polgárság mindig a legszebb ruhákat viselte, miközben a proletariátusok mindig megpróbálták a megjelenést utánozni, hogy, ezáltal, a társadalmi szintfelfogásban emelkedhessenek.
Több száz évvel később, egy olyan világban élünk, amely teljesen más ütemben halad. A divatra jellemző szezonalitás már történelem, olyan nagyvállalatokkal, mint például a Zara, amely évente 24 kollekciót hoz az üzleteibe. A H&M arra törekszik, hogy átlagban minden nap új ruházati cikkekkel rendelkezzen. Ez a gyors ütem sok forrást igényel bárkinek, aki divatos akar lenni. Mert mindenekelőtt, idő, energia és pénz, hogy mindig naprakész legyél. És a “költségekről” beszélve – rendkívül drága! Ha minden trendet követni akarsz, sok lóvéra van szükséged, a ruhásszekrényed folyamatos növekedésének finanszírozásához. Különösen az első darabok, amelyek új divatrendet kezdeményeznek / vezetnek be, gyakran csak nagyon kevés ember tudja ezt kifizetni. Ha rokonszenvedély van a divat iránt és korlátozott a költségvetésed, akkor általában nem marad más, mint megvárni, amíg az olcsóbb címkék is elkezdik utánozni az új trendet, „me-too” termékekkel. Akkor elkaptad a vonatot! De vajon csak te nézel vele stílusosnak ki?
És végülis mi is a stílus?
Te vagy a stílus! Mert a stílus nem más, mint amit TE csinálsz belőle. A stílusnak tehát semmi köze a trendekhez, a kirakat kirakatához vagy a pénzhez, hanem csak önmagadhoz. A jó stílus elválaszthatatlan tőled és tudatosságodtól. Ha tudod, ki vagy és hogy vagy, akkor csak annyit kell tenned, hogy hallgasd meg a belső hangodat, hogy megtudod, hogy mi illik hozzád. Arról van szó, hogy érzed a saját preferenciáidat, és van bátorságod, hogy magabiztosan végre hajtsd azokat – még akkor is, ha velük együtt is dadogsz. Ez különböztet meg a “Divatáldozatok”-tól.
„Style is a way to say who you are without having to speak”,
„A stílus, módja annak, hogy elmagyarázd hogy ki vagy, annélkül hogy keljen beszélj”, mondta egyszer Rachel Zoe amerikai stylist. Ha nincs saját stílusod, akkor nincs saját aláírásod. A divat trendek állandó tiszta adaptálása és a megjelenések másolása megöl minden egyéniséget. Nem beszélünk kis inspirációkról. Mindenki inspirálódik valahonnan valamiféle képpen (tudatosan vagy tudattalanul). De ez a saját stílusodnak fejlesztéséről és a profilod élesítéséről szól. Példa: Ha szeretsz kalapot viselni, akkor viselj kalapot! Legyen ez a te jelvényed. De hát akkor mutasd meg, hogy tökös vagy és viseld azt a kalapot nem csak fekete csizmával, hanem fehér sportcipővel is. Természetesen, a jelenlegi kalap-trendeket is integrálhatod a stílusodba, mivel a „divatos” elvileg nem rossz ötlet. De aki hirtelen kalapot kezd viselni, csak azért, mert Usher, az énekes, a zenei rendezvényen a kalapjával felhívta a figyelmet magára, az egyszerűen nem más, mint másolat, „copycat”.
//www.instagram.com/p/BfF_G2XHSBR/
Vision of the other you
A márkajelek jó eszköz a magas elismerési szintek eléréséhez. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a teljes megjelenés minden alkalommal el kell legyen ismerve. (Csak a színek felcserélése sem elég.) Aki mindig ugyanazt viseli, az csak az embertársait untatja. Természetesen, senki sincs kényszerítve, hogy a “dress to impress” devizát képviselje. De ha jó benyomást szeretnél kelteni, akkor olykor újra és újra fel kell találnod magad. Általános helyzetek, amikor ezt a célt követed, az első munkanap egy új társaságban, találka, vagy a családi vacsora, ahol olyan rokonokkal találkozol, akiket hosszú ideje nem láttál. (Habár, itt megfigyelőink megfigyelési küszöbértéke a legalacsonyabb, a vizuális megjelenésed közvetlen értékeléséhez.)
Nemcsak ruházatunkkal befolyásoljuk az irántunk való felfogást, mivel a kiegészítők is az általános megjelenéshez tartoznak. Például egy drága óra, amely egy ing alatt villog, a pénzügyi jólét szimbólumaként értelmezhető. Annak érdekében, hogy külsőnkről való felfogást ne hagyjuk véletlenszerűnek, a szemüveg okos kiválasztása is ajánlott. Mivel ez a kiegészítő az arcod közepén fekszik, nehéz figyelmen kívül hagyni. Ezért jó lenne, ha a napszemüveggel a cég tengerparti partiján nem azt az érzést kelted, mint egy orosz, vörös meztelen felsőtesttel, aki éppen egy vödör Sangriába ugrott. Ezzel szemben azt sem akarod, hogy úgy nézz ki, mint a legszürkébb templomi egér 10 dioptriás borkán aljakkal az új baráti kör egyik partiján.
A VOOY kettős csomag jó módja annak, hogy mindig kéz alatt legyen a megfelelő szett látószemüveg, napszemüveg vagy mindkettő kombinációja. Ez az új márka, látó- és napszemüveget kínál két csillagképben, amelyben négy számjegyből álló kombinációk lehetségesek. Tehát nézd meg a kínálatunkat és szereld fel magad olyan szemüvegmodellekkel, amelyek megfelelnek a te stílusodnak és minden helyzetben helyesen képviselik az énedet.